Papperskassar, grytor, arme och Jesus

Hänger du med på vad jag pratar om? Frälsningsarmen så klart.

Jag har länge hållt ögonen öppna efter frälsningsarmens reklamkampanjer. I dom vänder man ofta på begreppen och gör att man som mottagare reagerar och får sig en tankeställare.
fralsningsarmen_2003Den mest lyckade kampanjen gjordes 2003 och bestod av ”Stans dyraste papperskasse”. För 10 kronor kunde man få en papperskasse och samtidigt ge mat till behövande. Grym reklam tycker jag. Om man inte skulle haft det budskapet på påsarna skulle nog inte många välja att betala 10 kronor istället för två, även om pengar gick till välgörenhet. Men med humor och genom att vända på perspektivet fick man dyrt till något positivt. Kampanjen blev belönad med priset Guldägg 2003 med motiveringen: ”En kampanj som har kraften att förvandlas från förpackningsdesign till printreklam till event till utomhusreklam för att slutligen bli ett rörligt media är en bragd värd att applådera. En bärkraftig idé skulle man ha sagt i Göteborg.”
fralsningsarmen_2008Årets kampanj är inte lika färgstark enligt mig, men ändå påhittig och smart. Genom olika annonser fokuserar man på att frälsningsarmen är med och skapar nytt liv. I en av annonserna är budskapet ”Nödingång” och kring ordet finns det sprutor, spritflaskor och andra saker som man kan behöver hjälp att komma ifrån. En annan annons fokuserar på människans värde och att få plats. ”Den här ytan kostar 86 kr/år” säger man och menar att man ska stödja deras verksamhet med att ge mer yta till livet.
Summan av kardemumman blir det här gången att frälsningsarmen har lyckats med att förmedla sitt budskap, väcka tankar och göra sitt varumärke lite kultigt. Men årets kampanj skulle kunna vara bättre och säga ännu mer, lite tråkigt tycker jag i jämförelse med kassarna.

Kommentera