Tro och reklam – två världar som möts

Idag är den sista dagen 2008, och imorgon är det första dagen 2009. Två världar som möts. Tro och reklam är två andra världar som på olika sätt möts och påverkar varandra. I reklam på tv, i tidningar och på annonspelare finns ofta anspelningar på tro och religion. Kyrkor och andra kristna rörelser arbetar på olika sätt med att nå ut med sitt budskap, bland annat genom reklam.

Ibland funkar kopplingarna bra, då varken religionen eller reklamen kritiserrar varandra. Andra gånger är det tvärt om, när man vinner billiga poäng på att hänga ut och förlöjliga. Både reklam och tro väcker starka känslor och tankar. Vi påverkas och påverkar. Vi tänker, tycker och tror. Vi köper och vi börjar söka en djupare mening.
Den 10 december publicerade jag det första inlägget här på bloggen. Sen dess har det blivit ett gäng… Jag är glad och tacksam för all den respons jag fått. Tack alla ni som läst, kommenterat och tipsat andra om att läsa. På det sättet han ni gjort reklam, om att tro, eller trott på den reklam jag kommenterat.
Under 2009 kommer jag fortsätta med mina analyser och med att lyfta fram exempel på reklamtro. Jag är nyfiken och intresserad. Vad är det kring tro som gör att företag satsar miljarder på reklamkampanjer som spelar på religion? Och vad är det med kyrkor som gör att reklam behövs? Vilken roll spelar reklamen inom kyrkan?
Gått nytt år 2009! Må reklamen och tron fortsätta sin spännande resa, in i framtiden!
Anders Josefsson
Redaktör och frilansjournalist.

Kommentera