Vi botar inte sjuka, men vi går på vatten

sjgarpavattenHär är en reklam som tydligt anspelar på religion. SJ anspelar på att Jesus botade sjuka och gick på vatten. Bota sjuka kan tydligen inte SJ, men gå på vatten kan dom tydligen. Genom att stor del av den el som används till tågen tas från vattenkraft.

Den här reklamen har två sidor, det finns två sätt att tolka den. Själv tycker jag om annonsen, jag tycker man lyfter fram och fokuserar helt rätt. Både religionen och SJ vinner på budskapet. Den väcker djupa tankar och är lite så där lagom kaxig. Samtidigt säger man ju nästan indirekt att någon har botat sjuka och kunnat gå på vatten.

Andra skulle nog se annonsen som ett hån mot Jesus, som att SJ försöker spela Gud. Man påstår att man kan gå på vatten och säger något i stil med ”Jesus finns inte, men ett av undren han påstås ha gjort gör vi nu.”

I texten längst ner i annonsen (klicka på bilden för att se den större) får man på ett snyggt sätt in hur liten klimatpåverkan tågen har och att det kan ses som lite av ett mirakel. På ett enkelt sätt binder man ihop innehållet. Rubrik och text är så bra att den helt enkelt talar för sig själv, inga bilder eller färger behövs.

SJ försöker visa hur bra man är för miljön, men frågan är om informationen är sann. Annonsen har nämligen blivit KO-anmäld av organisationen Bilfront för vilseledande marknadsföring.

www.sj.se/miljo
KO-anmälan >>

Kommentera