Svenska kyrkan gör TV-reklam

Från och med idag sänder Svenska kyrkan två reklamfilmer i TV4.

Den ena reklamen handlar om kyrkovalet och fokuserar på var Svenska kyrkan ska lägga kraften.
 

Reklamen tycker jag är bra, den är enkel men samtidigt tråkig på något sätt. Man visar på vad kyrkan gjort traditionellt. Körer, dop, internationell hjälpverksamhet och äldre människor. Tänk om man vill att Svenska kyrkan ska satsa på helt nya områden, gå ifrån en del traditioner för att nå ut till nya människor? Reklamen är riktad till personer som redan har en positiv inställning till att kyrkan finns, men som ändå inte tar den riktigt på allvar. Jag saknar tron i reklamen, och det är ju ändå det som gör kyrkan unik.

Den andra reklamfilmen fokuserar på den nya satsningen med bönesajten.

Den här gillar jag, alla ber vi nog någon gång. När livet känns tufft vänder vi oss mot någon eller något, som vissa kallar för Gud. Det enda negativa i denna är alvaret, den känns ganska tung på något sätt och visar ingen som riktar ett tack till Gud genom bönen.
Färgerna och musiken i dessa filmer skapar en viss stämning, och det är tråkigt om det är med den stämningen man ska tänka på kyrkan och kristna. Men visst behövs det en seriös framtoning, även om jag tycker detta visar upp en riktigt tung bild av livet, en nästan hopplös bild. Men det kanske är då man verkligen vänder sig till Gud, om man inte gjort det tidigare.

Kommentera