Sex, religion och glass säljer

En uppmärksammad reklamkampanj är just nu aktuell i Storbritannien. Glassföretaget Antonio Federici gör reklam som väcker starka känslor. På annonserna kan man se en gravid nunna, ett par manliga präster som är på väg att kyssa varandra och en nunna och en präst i en erotisk position.

Imorgon kommer påven Benedikt Westminster Abbey till London och självklart skakar det här om den kristna och den katolska världen. Annonserna anses stötande och den katolska kyrkan har förbjudit reklamen. Det har dock inte hjälpt utan företaget har pratat om att annonsera ännu mer runt den stora kyrkan som påven ska besöka.

Myndigheterna har begärt att reklamkampanjen ska plockas bort och att den kränker katoliker, men företaget vägrar och menar att det är deras rätt att annonsera på det här sättet. Många personer har blivit upprörda, men glasstillverkarna menar att bara ett fåtal klagomål har kommit in.

Kampanjen bygger tyvärr på de starka reaktionerna den skapar. Genom kommentarer, förbjud och arga åsikter från kristna får företaget mer publicitet (vilket även detta inlägg leder till). Man vill skapa en image som anses vågad och som inte bryr sig om att vissa kan uppfatta annonserna som stötande.

Jag tycker man har gått för långt, även om den här reklamen visar vilken sprängkraft kristna symboler och bilder har idag. Det saknas respekt från företagets sida och från kyrkans sida vill man inte föra dialog utan fördömer.

Artikel på dagen.se
www.antoniofederici.com

Kommentera