Tillsammans skapar vi mirakel

”När man ser de utmaningar vi står inför på jorden kan man känna att det krävs ett mirakel för att komma till rätta med dem. Hiv, hunger, vattenbrist, översvämningar, orättvisor – för att nämna några. Men faktum är att vi tillsammans kan uträtta mirakel, om än i liten skala. Vi har gjort det förr och vi kommer att göra det igen!” Så skriver Svenska Missionskyrkan på sin webbplats när årets Annandagsinsamling drar igång idag.

Varje år satsar Missionskyrkan på en insamling för det internationella arbetet i samband med annandagen. Tillsammans med samarbetskyrkor runt om i världen vill man göra skillnad.

Budskapen på de olika planscherna i kampanjen:

Störst av allt är kärleken – så nu behöver vi din hjälp med att skaffa kondomer.

Jesus gick på vattnet – nu behöver vi din hjälp med att rena det.

Jesus botade spetälska – nu behöver vi ta i tu med hivspridningen i Kongo-Kinshasa.

Brinnande buskar i all ära – nu behöver vi hjälp att satsa på uthålligt jordbruk i Costa Rikas regnskog.

Jesus fick två fiskar att räcka till fem tusen hungriga – nu behöver vi hjälpa Mayangaindianerna att effektivisera sin djuruppfödning.

En annan del  är en sms-insamling för att få ihop 100 par fotbollsskor till Kongo och Missionskyrkans internationella fotbollsprojekt.

Varje sko kostar 125.- och på kampanjsidan kan man se hur många skor som hittills samlats in.

”Gud kallar oss till att tillsammans göra mirakel möjliga. När Jesus gick på jorden gav han blinda syn, lät lama gå, räckte ut en hand till de utstötta. I hans efterföljd vill vi sprida evangeliet i både ord och handling.” Skriver man själva om kampanjen.

Jag blir glad. Reklamen sprider hopp och ger konkreta exempel på hur vi kan vara med och skapa små under i andra människors liv. Vi kan ofta känna oss maktlösa inför alla problem som finns i världen, men den här kampanjen visar på att förändring är möjlig. Man visar tyngd bakom kampanjen och gör den relevant för både kristna och personer som inte tror. Genom att koppla samman bibelord och dagens verklighet gör att kampanjen berör och väcker tankar och känslor.

Vad tycker du om kampanjen och de olika budskapen på planscherna? Kommentera.

www.missionskyrkan.se/mirakel2011
blogg.missionskyrkan.se/mirakelbloggen

Artikel på dagen

Kommentera