Håll grytan kokande

Omtanke, mat, kläder och tak över huvudet.

Frälsningsarmén arbetar outtröttligt med välgörenhet till personer som har det svårt. I över 100 århar man satsat på ”Håll grytan kokande” där man runt om i städer samlar in pengar i grytor till välgörenhet.

Årets kampanj handlar om årets julklapp, som frälsningsarmén menar är tak över huvudet. En banner är utformad som en spelautomat där man får se olika julklappar som varit stora tidigare år.

Handla rätt – Hjälp den som har det svårt.

”Din julgåva hjälper oss att göra tillvaron lite ljusare för den som har det svårt – under julhelgen och resten av året.” står det på frälsningsarméns hemsida.

Jag tycker om Håll grytan kokande, men spelautomaten känns fel. Kampanjen och grafiken spretar och det känns som att man inte satsat fullt ut på att förädla varumärket som Frälsningsarmén och Håll grytan kokande är.

Frälsningsarméns Julgryta är ju just nu i jul, men i höstas hade man en kampanj som såg ut så här:

Här tycker jag man lyckas förmedla känslor och tankar om hur viktigt arbetet är. Med tydlighet och en väldigt avskalad kampanj lyckas man med att visa att Frälsningsarmén är för nuet och framtiden, precis som det varit i väldigt många år tidigare.

www.fralsningsarmen.se

Kommentera