Den sista måltiden till salu

The Greatest Movie Ever Sold heter en dokumentär som handlar om produktplacering. Hela filmen är finansierad genom produktplacering och är därför helt köpt.

När man i filmen funderar på marknadsföringen tas bland annat denna poster fram. Filmens huvudperson Morgan Spurlock äter sin sista måltid, på samma sätt som man brukar avbilda att Jesus satt under den sista måltiden vid påsk. Runt omkring sig finns hans lärjungar, i det här fallet sponsorer. När man vill förstora någonting används ofta religion, kanske just för att det är en så tydlig symbol om att det finns något större.

Filmen sätter igång tankar om vad som styr oss och vad som påverkar våra val. Går vi på reklamen eller kan vi med ett öppet sinne ta in, tolka och bilda oss en egen uppfattning? Det kan gälla både reklam och tro.

Alla budskap vi möter vill påverka oss. Vad väljer vi att bli påverkade av?

Recension om filmen på dn svd gp

Filmens officiella webbplats

Kommentera