Påven kysser en imam

Klädmärket Benetton har just nu en stor reklamkampanj med namnet Unhate.

Annonser består av kända personer som fotoredigerats ihop så det ser ut som att de kysser varandra. Den kanske mest kontroversiella bilden förställer påven och en imam.

Kampanjen har väckt starka känslor och Benetton har valt att dra tillbaka och plocka bort annonserna och dra tillbaka kampanjen.

Det här är självklart en strategi från företagets sida och att dra tillbaka kampanjen tror jag är just en del av den. Den uppmärksamhet som det ger betyder mer än kampanjen i sig och visst blir det något som många pratar om.

Jag tycker det är synd att man väljer att göra reklamen på det här sättet, med de reaktioner som det ger. Om man på riktigt vill visa Unhate borde man förstå att det finns människor som tar illa upp av att se påven kyssas i en reklamkampanj han inte själv valt att medverka i. Samtidigt kanske reaktionerna blir för starka och det i sig gynnar reklamen som får större genomslagskraft.

Till kampanjen hör även en film som är vacker och inte kontroversiell på samma sätt.

unhate.benetton.com

Artikel på dagen.se en till artikel

Artikel på resume.se

Kommentera