Ge alla barn en framtid utan våld

1884133Svenska Kyrkan har under flera år haft ett liknande upplägg i sina kampanjer kring jul, där man säljer välgörenhet som julklappar.

Det dör fler barn än soldater i krig.
Ge alla barn en framtid utan våld.
Köp en julklapp som gör skillnad.

Själva utformningen av den här webbannonsen känns enkel och bra. Budskapet är tydligt och berör. Men när man klickar sig vidare från annonsen och hamnar i webbshoppen tycker jag man tappar fokus. Där kan man köpa presentkort som motsvarar rent vatten, skolböcker, gris, familjeförsörjning och frön. Jag kan förstå att det är saker som kan vara bra för att förebygga våld och skapa stabilitet på lång sikt, men man förklarar inte det sambandet på ett tydligt sätt.

När man sen går in och mer aktivt söker efter fakta kring insamlingen på svenskakyrkan.se kan man hitta den här foldern och information med kopplingen mellan barn och våldet.

Jag tycker kampanjen känns bra men inte riktigt tydlig. Det är tråkigt att man inte riktigt hittar den informationen man skulle vilja ha när man klickar på annonsen och då direkt hamnar i webbshoppen där man kan köpa en gris. Vad har det med grundbudskapet ”Det dör fler barn än soldater i krig” att göra?

Kommentera