ICA stoppade sin reklamfilm om nattvarden

Under påsken sände ICA en reklamfilm där nattvarden stod i fokus. Men kanske inte på det sätt som den gör under påsken i kyrkan. Här används referenser från firandet av nattvarden till att istället handla om håriga kroppar och must.

Efter reklamfilmen startades upprop och bojkotter av ICA och många uttryckte att de känt sig kränkta av reklamfilmen. Det ledde till att ICA stoppade filmen och till P3 Nyheter i Sveriges Radio uppgav deras presschef Ola Fernvall:

Eftersom vi då omedvetet sårat människors trosuppfattning mitt i en för kristna viktig högtid så väljer vi att ta tillbaka filmen nu.

Senare i intervjun berörs frågan om att använda religion och humor i sin reklam. Då svarar Ola så här:

Vi vill även i fortsättningen göra filmer som liksom tar upp aktuella ämnen, som speglar Sverige och engagerar. Men filmer om religion mitt i en religiös högtid är kanske inte nånting som vi kommer göra i fortsättningen.

Innebär det här att ICA nu slutar att använda kristna symboler och högtider i sina reklamfilmer? Här på reklamtro.se har flera av deras tidigare reklamfilmer analyserats. Jag tycker att man flera gånger på ett träffsäkert och roligt sätt belyst hur människor uppfattar kristen tro idag. Många vet ganska lite om bakgrunden till olika högtider och få besöker kyrkor regelbundet och får lära sig mer om tro. Vi får se framåt jul om det blir någon mer reklam från ICA med kopplingar till kristen tro eller inte. Oavsett kommer budskap om tro och religion återkomma i många olika reklamfilmer för stora och kända varumärken.

Se tidigare inlägg om ICAs reklamfilmer

Läs artikeln på P3 Nyheter

Kommentera